Ondernemen is lastig. De uitdagingen zijn veel breder dan bij een werknemersfunctie omdat je weinig problemen zomaar uit kan besteden en dus alles uiteindelijk weer bij jou terecht komt. Een prachtige verantwoordelijkheid en daarbij een enorm platform voor alle creatieve vrijheid die je je maar voor kunt stellen, maar ook iets wat veel energie kost. Zeker als je gelooft in je eigen idee en het maar niet lukt om meer publiek te kijken. Want je moet niet alleen het juiste publiek bereiken, maar je moet de aandacht trekken, deze behouden en ervoor zorgen dat de producten en services die je biedt voldoen aan de eisen en het beeld wat je juist met die reclame schept. Heb je hier nog wat moeite mee? Lees hier de beste tips voor goede marketing!

Nieuwe marketing

Reclame maken en goed adverteren is eigenlijk het belangrijkste wat je voor je bedrijf kunt doen. Je schetst een beeld van jouw visie voor potentiële klanten die je binnenhaalt én behoudt met een catchphrase, muziekje of duidelijk logo. Buiten tv en radio reclames waar niet elk beginnend bedrijf geld voor heeft zijn er gelukkig veel andere opties. Een uithangbord in de vorm van een beachvlag bijvoorbeeld zorgt ervoor dat jouw boodschap altijd goed te lezen is, en lokt mensen naar binnen in je fysieke winkel. Voor meer conceptuele bedrijven en ideeën zijn er andere oplossingen via een website om jezelf vindbaar te maken. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van zoekwoorden en marketing via sociale media. Het internet en de modernisatie die nog steeds blijft ontwikkelen biedt enorm veel nieuwe mogelijkheden die ondernemerschap een stuk aantrekkelijker maken, omdat je veel directere feedback krijgt.

Het juiste publiek

Het gaat er uiteindelijk om dat je mensen bereikt, maar ook dat dit de mensen zijn die je wíl bereiken. En dat lukt je alleen met geschikte en uitgedachte advertenties, op welke manier dan ook! Dus ontwerp een mooie website, een logo wat past bij jouw visie, je bedrijf en wat mensen visueel aantrekt. Maar denk ook aan een beachvlag met een speciale print zodat iedereen je logo al ziet als ze de straat inlopen, reclames via facebook en instagram, enzovoort. Bezuiniging mag met creatieve oplossingen op een budget, maar vergeet niet hoe belangrijk design is voor het schetsen van een beeld voor klanten! Je kunt zelf vaak veel meer dan je denkt en kunt heel ver komen zonder professionele hulp daarbij.